Wednesday, March 27, 2013

Anugerah Ilahi….CINTA…

Assalamualaikum W.B.T… Segala Puji bagi Allah aku panjatkan…Nikmat Iman dan Islam masih dirasakan…Aku doa semoga tidak dihilangkan…sebagai bekalan bertemu Tuhan… Lama benar rasanya blog ni tak diisi dengan sebarang tulisan buat pedoman…sebagai luahan rasa.. Kenapa aku menulis??? Isi masa kosong??? Ade idea??? Ade bende aku nak kongsi?? Ade cerita aku nak cerita??? Ade peristiwa aku nak ketawa??? Ade peristiwa yg aku rase perlu kite sume jadikan pedoman?? Hmmm…tu sume la tu…tu sebab nak ditulis, supaya rasa sume tu dapat dimanfaatkan kebaikannya… Rasulullah banyak berkata bahawa: “sebaik-baik manusia adalah manusia yang bermanfaat kepada orang lain” Aku nak berusaha untuk jadi orang yang bermanfaat kepada orang lain. Aku nak usaha untuk berilmu dan beri ilmu. Aku nak berusaha untuk berharta dan beri harta. Aku nak usaha untuk senyum dan beri senyum. Aku nak usaha untuk diberi kuat dan memberi kuat pada orang lain. Dan aku nak usaha untuk diredhai Allah dan membantu orang lain mendapat redha Allah… Anugerah Ilahi…..pasal ape ni??? Pada entri yang lepas, aku ceritakan pasal kembara aku dengan kawan-kawan ke pantai timur naik motor. Pada akhir entri tu ade aku cakap yang aku akan ceritakan pasal satu anugerah Allah yang mesti ade pada setiap ciptaan bergelar manusia iaitu…CINTA…KASIH…SAYANG…LOVE…Aii…Habba… Aishiteru(pun ade jgk…)…dan lain-lain bahasa yang diketahui mahupun yang tidak diketahui. Asasnya adalah semua orang ade pandangan atau pendapat masing-masing bila bercakap tentang perkara ni. Dan bila kita terapkan dan asaskan asas ni dalam hati kita, maka bila orang terjemahkan apa yang dia rasakan pasal cinta, kita takkan rasa lain atau tak faham atau tak suka sebab persepsi orang adalah tidak sama bagi orang yang berbeza. Sebab ape aku kate macam ni? Sebab memang itu pun sifat manusia…berbeza pandangan…berbeza pendapat…berbeza macam-macam…so ape nak buat?? Raikanlah selagi tak bertentangan dengan perkara agama, kepercayaan dan adat,juga harta benda dan nilai kemanusiaan. Islam adalah agama yang lengkap baik dalam apa perkara sekalipun. Sesungguhnya selagimana kita mengikut petunjuk Islam, selagi itulah keberkatan dan kebersamaan Allah bersama kita. Susah betul nak faham??? Ok macam ni…selagi mana sesuatu perkara yang kita buat ade campur tangan Allah, selagi itulah ade keberkatan yang akan Allah kurniakan pada kita. Bila bercakap pasal cinta, bagi aku…it’s very subjective, invisible n sometimes weird. Macam-macam ayat yang kite dengar pasal cinta. Dan aku pasti setiap orang ade lah ayat penangan cinta die masing-masing. Cuma ape yang ingin aku cakapkan hari ini ialah ramai orang yang bercakap pasal cinta kadang tersilap mengenainya. Bukan aku cakap aku sorang je betul, tapi bagi kita orang Islam, apakah maksud cinta yang sebenarnya. Kalau aku cakap cinta Allah yang Hakiki, semua orang tau. Haaa…itulah manusia, dia lebih sukakan benda yang nampak dalam realiti dari benda yang tak nampak tapi hakiki. Kita tau cinta Allah tu hakiki tapi kita tak nampak, so kadang kita akan cari cinta yang nampak semata-mata sebab kita fikir bahawa cinta itulah yang hakiki. Ape yang nak kita tau adalah memang betul cinta adalah anugerah Allah. Tapiiii…macam mana kita nak raikan cinta ini, yang diberi Allah supaya kita tak tersalah cinta…tak tersalah kasih…dan tak tersalah pilih kasih. Pada pandangan aku, cinta memang tak boleh dipaksa atau disuruh. Kadang kita tengok orang ni, eh..suka plak tengok die. Kadang tengok orang tu…eh comel plak budak ni.so macam mana nak dapat yang terbaik niii?? Senang je…Tapi kalau nak ikut, ikut la…macam ni, hati manusia ni Allah yang cipta dan pegang. So, nak dapat yang terbaik, kene Tanya semula pada Allah. Bila kita tanya Allah baru Allah bagi jawapan, tak tanya, camne Allah nak bagi jawapan. Ape maksudnye??? Maksudnya, Doa kepada Allah itu adalah satu gerakan hati yang digerakkan oleh Allah untuk menunjukkan kepada kita bahawa first step untuk mendapat yang terbaik adalah betul. Tak kisah lelaki atau perempuan. Macam mana nak raikan cinta supaya tidak tersalah bercinta atau dah bercinta tapi tak tersalah melalui lorong cinta??? Kene doa bebanyak…minta pendapat orang yang kita PERCAYA…kenapa plak PERCAYA… maksud saya percaya ini adalah orang yang baik dalam urusan agamanya. Kalau kita tanya pada kawan baik kita pun tapi die belum…bukan tak baik, tapi belum baik dalam urusan agamanya, maka mungkin ade sedikit kesilapan pada proses itu SEBAB…orang yang baik dalam urusan agamanya, Allah akan mudah perkenankan doa dan beri dia petunjuk. So bila Allah beri petunjuk..insyaAllah…pasti cinta yang kita cari akan baik dan betul sebab ade campur tangan Allah. Ade beberapa orang kawan yang dah menyulam cinta bertanya pada aku pasal cinta. Ape yang aku bagitau…”ok, skarang kalau da sayang, cuba jaga hubungan ni”..bukan aku bermaksud untuk suruh die lebih bercakap sayang, lebih bermesej sayang..bukan…tapi maksud aku adalah jaga dalam ertikata elak murka Allah. Aku tak boleh terus berhentikan kerana menegur itu perlu dengan hikmah dan turutan. Ape yang aku cakap adalah…”ko kene banyak doa, kurangkan perkara yang boleh mendatangkan maksiat hati”…senang je. Tapi tu pun ramai yang tak boleh buat. Sebab ape tak boleh?? Sebab die tak yakin bahawa yang terbaik adalah dari Allah. Takut awek lari la…takut itu la..inilah…macam-macam. So asasnye ape??? Allah…itu je…. Ade plak orang yang sangat mudah pilih cinta. Die da berkenan dengan seseorang, masuk minang, kenal-kenal sikit dan cakap yang aku da ‘tempah’ kau, jadi kite hentikan segala perhubungan(tepon..mesej..surat) utk sementara dan sampai masa kita akan kahwin. Sweeeet sangat… pada pandangan aku,ini sangat baik…ditambah pula dapat merasai kemanisan hubungan tu lepas kahwin. Kenapa kita asyik gagal dalam cinta dan tak rasa sweet??? Mudah je…sebab tujuan kita bercinta bukan nak sampai kahwin. Saje-saje nak main dan tak serius…saje-saje nak sedap dan ade makwe n pakwe. Tapi kalau tujuan kita nak bercinta sampai syurga, maka InsyaAllah…Allah akan bantu dan permulaan lagi Allah akan bagi jalan pada kita. Cinta semua orang nak dan suka, tapi bagaimana kita menghadapi cinta dan meraikannya, itu hal mustahak yang perlu kita fikirkan… InsyaAllah akan disambung lagi entri ini pada masa yang lain….. Siiru ‘Alabarkatillah….semoga keredhaan Allah bersamamu…

Thursday, November 15, 2012

The Journey to The East...(Part 2)

Bismillahirrahmanirrahim... In The name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful This is the time for me to continue my journey to east state of Malaysia. Last post, ak habiskn ayat ak dgn kata2 ayah asma. Dia kata, kite semua ni diberikn 24 jam setiap seorg. Lalu atas kitalah sama ada sempat atau tak untuk sesuatu tu. Hmmm...da lme ak dgr pasal benda ni, tp br skrang faham sikit sebyk ttgnye.hah..
Lepas pegi Pameran MAIK tu, ak terus ke rumah Aqmar. Lps tu terus ke Terengganu ikut jln Pantai. Subhanallah!!! itu yg boleh ak katekn bila ak dpt tgk pantai dlam perjalanan. Tiba-tiba aku teringat ayat Al-Quran, Surah A-Kahf ayat 109: 'Kataknlah (Muhammad), "seandainya lautan menjadi tinta utk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pastilah habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)" Kalau da laut yg luas terbentang itu pun jd dakwat, ayat Allah xkn habis utk Dia turunkn kalimatNya...Luas betul pengetahuanNya. Siapalah kita sbg manusia ni yek... Dan kebetulan dalam perjalnn tu jgk, mase nek motor, aku terpndg langit...Allahuakbar!!! Cantiknye langit. Ia lebih kurg mcm kepulan yang yg cantik dismpg background biru...betul2 menawan... Ak teringat Tazkirah yang pernah ak hadir dulu. Siapa agknye yg menahan burung di langit??? Siapa agknye yg menahan awan?? itu semua tak lain tak bukn..ALLAH...Pencipta Sekalian Alam. Namun Andai Manusia anggap apa yg diciptakannya tu hebat, maka Pencipta kepada pencipta itu sbnrnye lg hebat. Masakan tidak, kite tgk bangunan cantik, binaan, jln, tasik buatan yg cntik, tp tak pernah terlintas di hati kita bhw pencipta kpd kite yg mencipta itu lg hebat, lagi berkuasa sbnrnye. Atas kite je utk menilainye...
Kami smpi malm ke k.terengganu. Malam tu hujan lebat. Habis kene basah. Oleh sbb hujan aku selalu amalkan doa mase hujan yang berbunyi: 'Allahumma inni shoyyiban nafi'a' Maksdnye : Ya Allah, kurniaknlah daku sebnyk-banyk manfaat Apa tidaknye, hujan tu Rahmat Allah. Antara mase utk doa mustajab ialah waktu hujan...Ape lg, ambil la kesempatan waktu hujan ni. Pernah sekali mnx keputusan exam cemerlang waktu hujan..hu2..smoga termakbul. Mghrib di Masjd Terapung membuat hati aku tenang.
cari tmpt tdo mlm tu di Marang dan Alhmdllh dpt. Pagi sok trus jln K.Terengganu. Perkara first yg ak tertarik ialah Batu Bersurat(da byk kali da nmpk sbnrnye)... melambngkn Islam yang dipegang di negeri ni...hu2...hebat...harap boleh capai smpi ape yg Allah firmankn...Baldatun toyyibatun...insyaAllah.. Alhdulillah, tmpt tdo mlm kedua lebih selesa, tepi pnti, kolam renang..hmm...best... Mase ak tulis entry ni, tiba2 teringat kepada replika rumah Rasulullah kat Ekspo Maik tu...Allahuakbar, agk kecik bg ak sbnrnye. ak terfikir, bgmn pemimpin agung mcm tu boleh dduk hnya du rumah begitu. Ruang solat yang kecik, tmpt tidur yang kecik dan beberapa lg ruang ckup utk ak merasa bhw zuhudnya Rasulullah. Pada baginda, dunia ini xde ape2, malah akhirat yg penting. Semoga ak tergolong dlm golong org2 yg bersama rasul nnti...ameen..
Lepas check-in, tibalah mase jln2. Trus ke Taman Tamadun Islam. Sempat Solat Zohor kat msjd kristal. Cantik sgt dr luar...
Masuk taman tamadun Islam,tp sblm tu pekena ckit aiskrim dr susu kmbg. Teringat ak yg Rasulullah suka minum susu kmbg. tp yg byk skrang ni susu lembu.hmmm...susah nak cr susu kmbg ni...nak jd usahawan kmbng la camni...he2... Masuk taman tamadun Islam, ad 23 monumen yg terdiri dr masjd2 atau binaan Islam yg hebat. Subhanallah...perkara yg paling ak ingat lepas masuk ke tempat ni adlah satu Hadith Rasulullah: Tidak perlu orang Islam itu bersusah payah bermusafir kecuali ke tiga masjid iaitu Masjidil haram, masjidil Aqsa dan masjid Nabawi. Alhamdulilh, Allah izinkn ak smpi ke ketiga-tiga msjd ini( tapi replika je la...Ak harap dpt smpi betul2 ke ketiga-tiga masjd ni).
Dari Jabir Radhiallahu Anhu ; bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda "Satu sembahyang di masjidku lebih afdhal daripada 1 000 sembahyang di masjid-masjid yang lain kecuali Masjidil Haram di Mekah dan satu sembahyang di Masjidil Haram pula lebih afdhal daripada 100 000 sembahyang di masjid-masjid yang lain." Mengenai kelebihan masjid Al-Aqsa pula, Rasulullah bersabda: "Satu sembahyang yang dikerjakan di masjid itu lebih afdhal daripada 500 sembahyang yang dikerjakan di masjid-masjid yang lain kecuali Masjidil Haram di Mekah dan Masjid Nabawi di Madinah." Subhanallah,beruntunglah sesiapa yg da dpt pergi ke ketiga-tiga msjd ni... Sesungguhnya kita mudah untuk pergi ke dua masjid yg utama itu iaitu masjidil haram dan masjid an-nabawi. Tp sekarang kita sukar utk pergi ke masjid Al-Aqsa kerana tentera Israel sedang berada di sana. Ak berdoa agar Allah Izinkan utk ak ke sana..ameen... Memang banyak kenangan sepanjg ada d terengganu. Melihat kehidupan orang dan sebagainya sikit sbyk mengajar ak ttg kehidupan orang lain. Walaupun pengalaman aku ni sikit je dan ade org len yg lebih pengalamannya, namun aku cume ingin berkongsi cara pandang aku pada sesuatu. Ye betul tak dinafikan ada pendapat mengatakn baru pergi tempat ni, da cerita lebih-lebih. Bukan promosi tmpt yg aku fokuskn, tp sejauh mane ak dpt ambik iktibar darinya... Betul kate saidina umar, nak betul2 kenal sesorg, bermusafirlah dengan die...
Jalan-jalan aku kali ni byk beri pengajaran pada aku. kadang-kadang kite boleh jadi ape yg tak pernah terfikir yang kita akan jadi macam tu. Tapi dalam hidup ni, kita kene berdepan dengan semua perkara yang datang sama ada suka atau tak. Tapi natijahnya bergantung kepada bagaimana kita menghadapi perkara tersebut. Paling penting apa saja perkara yang kita buat,doalah pada Allah semoga ianya menjadi Ibadah kepada Nya. Sebab kita tak nak perkara yang kita buat sia-sia. Tak kisah la ape2 pun. Dan jadikan diri kita mampu menjadi manfaat kepada orang lain dalam meniti hidup ini. Akhir sekali, Ade org yg Umur badan die pendek, tapi umur jasanya panjang contoh para ulama terdahulu dan ada orang yang umurnya badannya panjang tapi umur jasanya pendek. hmmm..so aku terfikir bahawa aku da ada platform utk jadikan umur aku pnjg...Guru..he2(InsyaAllah)...ape pun tulisan ini tidak langsung berkaitan sesiapa. Hanya sebagai iktibar untuk diri aku sendiri dan sesiapa yang boleh mengambil iktibar darinya...insyaAllah entri lepas ni berkenaan CINTA....hmmm...best nii... -Allah Sayang Kamu-

Wednesday, November 14, 2012

A Journey To The East...(Part 1)

Subhanallah…Alhamdulillah…Allahuakbar…Lailahaillah… Syukur aku kpd Allah atas nikmat yg terlalu byk dikurniakan…Sungguh andai aku punya kesempatan utk menghitung segala anugerah dan nikmat ini, nescaya tidak sempat untuk aku menghabiskannya sebelum tiba ajalku dek kerana terlalu banyak, banyak dan banyak. Lama benar aku tak menulis apa2 dlm blog ni. Sampai kawan aku sendiri pun tegur…uish, berhabuk jgk tmpt ni…ahaha…. Blog ni ak tulis kerana aku nak smpikn pndgn ak sendiri ttg sesuatu yg ak lihat. Mungkin org lain pandang perkara yang sama. Tapi setiap org mempunyai pandangan sisi yang berbeza. Ingat lg ak pada kata2 fauzan(kwn IPG…ustaz), ada 3 org yang dtng ke sebuah pantai. Si A hanya melihat-lihat dan bersiar-siar. Dia hanya ingin tenangkn diri. Si B datang dan melihat bahawa dia boleh buka syarikat petroleum dgn menggali minyak. Si C plak datang dgn pandgn bhwa dia boleh bukak perniagaan perikanan. Jadi, moral valuenye, setiap org memandang sesuatu yang sama dengan pandangan yang berbeza dan raikanlah pandangannya selagi mana ia tidak melanggar kepercayaan, perkara yang baik dan terutamanya tidak menyentuh sensitiviti sesuatu yang ada di sekeliling. Lalu aku teringat pada penjelajahan ak bersama kawan2 yg aku sayang ke pantai timur.
Ingat lagi ak bile syauqi kate die takut kalau die mati semasa sedang berjalan-jalan,melancong dan bersiar-siar. Hmmm… mase tgh berdua kat taman lipis mase tu. Memang tepat pada masanye luahan tu sbb aku rase mase tu ak blum gerak lagi ke pantai timur. Aku pun cakap kat die… “Sepanjang kite ride sesame ni, sebelum kite mulakan ride kite ni, ak selalu doa dlm solat dengan tiga doa ni: 1.Ya Allah,kurniakanlah kepada kami keizinan untuk pergi ke tempat ini pada kali ini 2.Ya Allah, kurniakanlah kami keselamatan dan jauhknlh kami dari sebarang bala bencana dan malapetaka 3.Ya Allah, kurniaknlah kami keseronokan yang tidak sampai kami melupakanMu” Macam tu la sikit sebanyak doa yang selalu aku panjatkan. Bukan ape, aku suke sgt travel jauh. Nek motor plak tuu..hmm…tak ke terbaek tu… Tp kali ni best ckit sbb ramai. Nas dengan zai pun ad sekali. Cakap bab kawan2 ni, aku teringat satu hadith Rasul: “Manusia itu mengikut agama kawannya, maka hendaklah diperhatikan siapa yang hendak dijadikan sebagai kawannya ” – HR Tirmidzi Maka ak pilih kawan yg pada pandangan ak mampu menjadi contoh mahupun peneman sewaktu ak tgh sedih dan sbgnya. Satu benda yang ak tanamkan dalam jiwa ak klu berkawan dengan seseorang, kalau ak ternampak kelemahannya, cepat-cepat ak fikir dan cakap dalam hati… “hmmm..sabar, mungkin itu satu je kelemahan. Kalau ak xkawan dengan die, sape lagi yang ak nak kawan. Aku sendiri pun byk kelemahan, nape satu kesalahan die plak yang aku nak besarkan.” He2…bkn senang rupanya nak kawal perasaan kite kn… Berbalik pada journey ak dengan kawan-kawan kali ni. Seingat aku, Alhamdulillah, Allah da kurniakan kekuatan untuk ak dengan kawan ak yang sorg ni jalan2 satu semenanjung dengan motor sama ada pegi ke negeri tu hanya sekadar singgah atau mmg ad tujuan. Dan sepanjang ride nek motor tu, macam-macam benda yang ak belajar sama ada ttg sifat berkawan, melihat ciptaan Allah, keluar dr kepompong selesa kepada tidak selesa(contohnye tdo di RnR je) dan len2 lg. Teringat ak pada satu kata-kata hikmah. “Orang yang pernah hidup susah akan mampu merasa kesusahan orang yang susah apabila dia senang. Tapi, orang yang selalu senang, belum tentu boleh merasa kesusahan orang yang susah sebab die sudah biasa dengan kesenangannya”. Macam tu juga aku. Keluar 2-3 hari pegi tempat orang,ride nek motor dalam keadaan mengantuk, terpaksa berhenti sekejap,tdo tepi jln dengan nyamuknye, tak selesanya, disamping kene fikir pasal duit untuk makan sbb itulah nadi kepada setiap penjelajahan, maka semua itu sedikit sebanyak mengajar ak erti hidup orang susah. Tapi ride aku kali ni dengan kawan2 agak lain.Aku rase selesa sangat sbb tdo hotel dan rumah orang. So kali ni ak nak fokus pada journey ak ke pantai timur, segala pandangan, segala apa yang aku belajar. First day ride kami ke kelantan, aku berempat tido kat umah din.
Layanan Din ngan keluarga memang terbaek. Bawak jalan2 dan siap ade wat BBQ lg. Aku teringat pada sebuah hadith: “Sesungguhnya tetamu itu apabia masuk ke rumah seseorang mukmin maka, ia masuk bersama dengan seribu berkata dan seribu rahmat” Dosa-dosa mereka sekeluarga juga terampun sebab tetamu itu datang membawa rahmat dan pulang mensucikan dosa-dosa tuan rumah. Subahanallah…begitu sekali Allah kurniakan kepada org yang memulikan tetamu.2 malam tdo di situ. Terima kasih byk din… Di Kelantan, sempat juga singgah di umah Apih, Wani, Aqmar dan Asma. Alhmdulillah,mereka juga melayan dengan layanan yang ckup baik.
Dan Ziarah kami ke Kelantan memang langkah kanan sebab kami sempat pergi ke Ekspo Majlis Agama Islam Kelantan. Din kate ekspo kali ni lain dari yang lain sebab dibuat dalam Istana. Teruja betul ak bila masuk istana Kelantan. Subhanallah, bangga betul rakyat Kelantan bila berada dibawah naungan raja mereka sekarang ni. Aku pun ckup2 hormat dengan raja Kelantan kerana pemerintahan yang diamalkan adlah bercirikan Islam. Teringat aku pada satu hadith riwayat Bukhari Muslim. Dari Abu Hurairah Bahawa Rasulullah bersabda: "Tujuh golongan yang Allah naungi mereka pada hari yang tidak ada naungan melainkan naungan Allah yang pertama adalah pemerintah yang adil....(hadith ini panjang)” Sungguh, bertuahlah pemerintah yang adil andai benar cara pemerintahannya dan celakalah kepada pemerintah yang zalim andai kucar-kacir pemerintahnya.
Alhamdulillah, mase ak datang, Tengku Muda pun kebetulan dtng sekali. Aku tiba-tiba teringat plak kate2 ayah Asma mase kami ziarah rumah die. Ayah die kate, "Kite sume diberi mase 24 jam, sempat x sempat tu atas kite je sbnrnye"..he2...dalam nada gurau. tapi bg ak, betul juga tu...sume manusia diberi Allah masa yang sama, tp knapa ada yg berjaya dan tidak? itu aku perlu muhasabah. -BERSAMBUNG- PART 2....

Friday, December 23, 2011

couple of words from holiday...






Bismillah...

What a long time i'm not write anything here...haha...today,it is all because my best friends busy to update their blogs...so am I...
Along this holiday, so many thing i've faced...a journey to look deeply of myself within me and Allah...within my friends and I and also nature and I. So many thing that can reflect myself,
"am i good enough as servant of Allah???"
"Is this the thing that Allah showed for me to remember i'm not doing the right thing???"
"Am I remember what the purpose I'm here as caliph of earth???"

owhhh men...what a big mistake I am...

ust Hazizi told us in his tazkirah, 3 question, when we hold it, we will be strong to spread our risalah...

-who we are???
-What do we want???
-what can we do to achieve what we want???

hehehe...honestly,only share a little from it...

Who we are???

Who we are in the the world??? Are we the one who want 'kalimatulhaq' to be spread all over sorrounding??? Are we the one who want all malay to be unite because unity will bring Islam forward??? are we the one who want to see our nation clean from bad things that came from western thinking???

Our jamaah are the 'third person' that holding the risalah to make sure that all malay unite without care any difference between party...

What do we want???

what do we want when we have the risalah???
of course we want to spread our risalah...Our risalah that want all muslim to be as strong as we can broke the kuffar's wall... It is not an easy mission, it is a long journey things and it is the properties of da'wah.

We want to see all malay muslim when they are strong enough, they can bring Islam forward and all other citizens can respect us...

What can we do to achieve what we want???

Ustaz Hazizi said the first one is Tarbiyyah...
All started with tarbiyyah because with tarbiyyah, a very strong risalah's holder can be born.
After that, Jihad.
Jihad make us feel that da'wah is the most important part in human life... Jihad make us feel like we have our 'agenda' for us to bring it to spread all over our surrounding. It also make us feel it is our priority for us to sacrifice ourself for this purpose...

What a big thing I've told hah....

It is really very meaningful...

Alright, that's only little 'taujihad' from me...
Hmmm...the thing I want to tell is about the picture above, nice huh...(he2...)
Firdaus n I went to Pulau Pangkor for our Jaulah, it is one of the most sweet moment we had there....really2 sweet...
Now...hmmm, I just want to tell that I'm really thinking deeply of my friend's tazkirah. He said that When the first time Allah want to give the responsibility to His creature, who want to be the caliph in the world, none of them want it. But,human want it. Even the hills that is strong also did not want to accept that 'amanah'. wow...so brave but stupid in meantime...

But all of that is in the past. Now we must look forward and continue our responsibility.

I had a journey for the first time to pangkor and I can see the most beautiful creature... What is it??? It is the sea, hills,mountains and beautiful fish. First time of snorckling make me really feel happy. But it is only a little of our happiness. The true happiness is when we have our step to Jannah.

In Al-quran, Allah told us that set your footstep all around the world and see the creature of Allah. In that way, it may help us to really reflect our iman and believe in Allah that create our world...

a cup of tea from me, for us to think...

WITH ALLAH LOVE, SPREAD YOUR SMILE, SPREAD YOUR SEEDS AND TAKE IN JANNAH AFTERWARDS...

Saturday, May 22, 2010

kasih sayang...

Assalamualaikum...

Alhamdulillah... Praised be to Allah for still giving the biggest ni'mah that are Iman and Islam.

And Alhamdulillah, I can still be with my Fellow friends that always be with me what ever happen to me...

I want to picture my gladness to go to the Konvensyen gerakan Islam At Ampang yesterday.Alot of ilmu i got there.

One of versus of Imam Hassan Al-Banna :
' Kita akan memerangi manusia dengan senjata kasih sayang'

Peergh... Like a spirit absorp to myself...wow...so fantastic the words he said...

I continue to muhasabah taht one way to make our da'wah stimulate persons around us is give them 'kasih sayang'...

Muslimeen by muslimeen, muslimat by muslimat, muslimeen by muslimat in the context of not harm each other( Tidak menyakiti antara satu sama lain)

InsyaALLAh, our dakwah will works. Even it takes a longer time.

remember my friends, spread your love or 'sayang to everybody. you will be love as the return back...

What goes around will come around...

-love hatiafnan-

Saturday, May 15, 2010

Supporting material..

Assalamualaikaum...

Huh.. feel revealed after cleaning ny room yesterday..
Now, my room is as clean as my eye so charm to look it.. he2..

Before i write this entry, I've read some of my friend's blog. They are so fantastic, good enough to be a good and marvelous 'daei'..(wow..what a big title hah...)

As i've told before, now, I've Been taklif as the 'amir' of Lajnah Ceramah and Dakwah.
I'm very proud to introduce my army in my lajnah.Muslimeen,first is my secretary, soleh (lot of help he has gave to me), syauqi( who always make me laugh and smile, abg. muzakir (who give a lot of advise to me), akmal( also give support to me) and lastly khairi (who always beside soleh.. best friend maybe..)

For Muslimat, first is kak Aisyah ( who gave a lot of help to me in every program I want to do), kak Bintul (always happy go lucky but still islamic..he2), Kak farhanis (the person i'm shy the most), kak hidayah, (always smile...) and Nurwati ( the very shy girl in my lajnah).

I would like to thank to all of you for giving support in what ever I want to do. Sincerely, I'm very happy working with all of you...

oohh.. forgot about main purpose I'm writing this post.

Behing a man, there is a woman... what's this? is that about love? or about mother?
If it is not, then, what else?

hah.. I want to tell you something.
Revise back the time that Rasulullah S.A.W received wahyu amomg 1400 years before. Back from the cave, Muhammad was very scared as what he have seen at the cave just now. Arriving home, his caring wife also feel weird about him because of his action like that.

Rasulullah go to bedroom and want to behave himself as that time, he still shocked. That time, Khadijah tried to calm her loving husband. Short of the story, Khadijah know that actually her husband is the last prophet and she do not have any excuse to be the first person tom become Muslim.

Now, I wonder if the time rasul go back home without anyone come to calm him. I think, Rasul that time do not know what to do and will continuously shock.

Relating in our everyday life as the person who try to ask for mardhatillah, we need to do the da'wah(menyeru org supaya mentauhidkan Allah). In this case, sometime, there are some of our muslimeen that have a very good talent in the world of Da'wah, always give advise, give ceramah, always doing the usrah and absolutely his 'amalan sunat' is very good.

After that, there are some girl that give him a support or congratulate him because of his advise and 'tazkirah' that has been given.

I look this thing into two ways, first, the positive one. If muslimat, give support or congratulate him because of his good deeds, he will feel that want to upgrade his da'wah because the sake of Allah.

But the negative one is, whenever muslimat give support or congratulate him for what he have done, he will also upgrade his da'wah but this time, it is to get more supporting aid from others and not exactly because of Allah.

And thats why we must firstly correct our 'niat' because of Allah.

we didn't mean to ignore the importance of support, but we must remember that sometime it is not good for us especially, the person who have 'sell' his or her life for the sake of Allah (da'wah)..

But, supprt also important because, at the time we feel so anxious or facing trouble, that support should be good for us to increase our spirit back.

We must consider about our support to others. we can give 'kata-kata perangsang' to others but be careful to it.

Saturday, May 1, 2010

aku terdakwah...

Assalamualaikum...

Aku terdakwah...apa ni????

Sebenarnya, sewaktu menulis post ini, aku sedang mengendalikan satu program yang diberi nama Syabab dan Fatayat...

Melihat kepada persembahan mereka membentang, aku terfikir adakah aku mampu untuk memberi penerangan tentang hal-hal yang berkaitan Islam???

Mereka mampu menjawab dengan baik, tapi aku....

Aku menyeru orang supaya berbuat baik tapi aku........

Tetapi....

Bukankah kita menyeru orang untuk berbuat baik supaya kita juga berbuat baik???

Kalau ada orang kata..." eh..aku tak boleh berdakwah la, xpela, aku baiki diri dulu"

Adakah bila dia sendirian tu, dia akan menjadi baik dengan sendirinya????

Kita kene menyeru orang lain untuk buat kebaikan supaya kita sendiri sedar dan tahu bahawa kita pernah menyeru. Bila kita ingat kita pernah menyeru kpd org lain, maka kita masih boleh mengubah diri supaya kita ikut apa yang kita cakap...

Salam Ukhuwah

Glad to be a muslim

Can feel two biggest ni'mah

Iman and Islam

Proud to be a Muslim

I'm Muslim

You're Muslim

So,be like Muslim(-ah)

Glad to know you

Please Allah..Please

Give me Your Hidayah...
There was an error in this gadget