Wednesday, January 21, 2009

'Leave for nothing or die for something'

Bismillahirrahmanirrahim...

'LEAVE FOR NOTHING OR DIE FOR SOMETHING'

Itulah kata-kata yang saya amat teruja apabila mendengarnya.Saya dengar kata-kata itu dari seorang kawan,Zairul.Semasa kami sedang bergurau senda,dia tiba-tiba mengeluarkan kata-kata itu yang pada pandangan umum,mungkin ia dipandang biasa.

Tetapi waktu itu,saya terfikir bahawa kata-kata itu mempunyai satu makna yang begitu mendalam dan tiba-tiba amat menusuk hati saya.Kenapa agaknya?

Jika kita semua pernah menonton cerita-cerita barat yang berbentuk peperangan,sudah pasti kita tidak hairan bahawa kata-kata ini diucapkan oleh seorang ketua kepada bala tenteranya.

"All my armies,remember,no one can take this job except us.We must fight them as well as we can.Remember,leave for nothing or die for something!!"

Mungkin macam tu kot.
Namun sahabatku yang dirahmati Allah,cuba kita fikir sejenak.Kata-kata ini sebenarnya boleh dikaitkan dengan diri kita sebagai individu Muslim yang beriman.Kenapa agaknya?

Pada hari ini,kita melihat bahawa manusia pada dasarnya hidup di muka bumi yang sementara ini untuk mencapai impian kerana setiap dari kita mempunyai matlamat hidup.Mereka belajar bersungguh-sungguh untuk mencapai cita-cita.Dalam konteks seorang pelajar,mereka belajar bersungguh-sungguh dalam matapelajaran tertentu untuk membolehkan mereka mencapai cita-cita seperti untuk menjadi doktor,jurutera,akauntan,penganalisis ekonomi dan mungkin usahawan berjaya.

Sesetengah daripada mereka mempunyai cita-cita ini untuk berbakti kepada masyarakat.tidak perlu kita melihat kepada mereka yang hanya mengejar cita-cita untuk mendapat keduniaan.Tetapi kita memandang manusia yang mengejar cita-cita untuk mendapat manfaat sama ada dunia dan akhirat.Mengapa saya berkata begitu?

Islam merupakan satu agama yang benar dan syumul merangkumi semua aspek kehidupan.Hanya Islam agama yang diredhai oleh Tuhan yang Esa iaitu Allah S.W.T.Dalam Islam,Allah memberi ganjaran dan hadiah yang berlipat ganda kepada manusia yang mampu menjadikan hidup mereka satu kehidupan yang bermanfaat.

Sahabatku,
Hidup di dunia adalah sebagai singgahan untuk mengambil seberapa banyak bekalan ke akhirat (saya menasihatkan sahabat dan diri saya sendiri).Justeru,bagi manusia yang berfikir atas keimanan mereka,hidup ini tidak boleh dipersiakan.

Maksud saya dengan ayat 'tidak boleh dipersiakan' ialah sebagai seorang Islam yang percaya bahawa Allah akan memberi balasan atas setiap perbuatan,kita harus menjadikan hidup ini bermanfaat untuk kita di akhirat kelak.

Saya mengambil contoh keluarga Yassir pada zaman Rasulullah S.A.W.Sepertimana yang kita ketahui,sebahagian ahli keluaraga Yassir telah meninggal dunia akibat dibunuh kerana mempertahankan akidah.Rasulullah tidak boleh berbuat apa-apa ketika itu.Jika kita merenung sejenak,keluarga Yassir meninggal dunia dengan sebab iaitu mempertahankan akidah.Kita percaya bahawa keluarga Yassir diberi nikmat serta ganjaran oleh Allah S.W.T dengan syurga yang penuh kenikmatan kerana itulah yang dikatakan Rasulullah S.A.W.Tetapi,jika keluarga Yassir mati dalam keadaan tidak beriman kepada Allah,sudah tentu sia-sia hidup mereka.Maknanya mereka 'pergi' kerana sesuatu dan bukan 'pergi' tanpa apa-apa.

Pengajaran yang kita boleh ambil ialah,muslim mampu unutk mencari kebahagiaan di akhirat melalui amalannya di dunia.Saya baru teringat kata-kata ini juga boleh dikaitkan dengan dakwah Assyahid Imam Hassan Al-Banna yang syahid kerana kekejaman pemerintahan Mesir ketika itu.Beliau syahid kerana mempertahankan perjuangannya untuk Islam.Beliau syahid untuk sesuatu.

Oleh itu sahabatku,keputusan unutk menjadikan dunia ini sebagai satu medan tanaman yang akan dituai hasilnya nanti di akhirat atau menjadikan dunia ini sebagai tempat persinggahan semata-mata adalah terletak di tangan sendiri seperti kata-kata dalam iklan Shell,'the power is in your hand'.

Allah akan memberi balasan kepada manusia walaupun mereka melakukan kebajikan yang sebesar zarah sekalipun dan begitu juga dengan kejahatan.

Semoga input ini bermanfaat untuk sahabat dan unutk diri saya sendiri.InsyaAllah...


Saturday, January 17, 2009

Menjadi seorang guru..

Bismillahirrahmanirrahim..

"Ok,baiklah murid-murid,cikgu nak tahu apa cita2 kamu semua..
mula dengan kamu.."

"saya nak jadi jurutera cikgu.."

"haa,kamu plak?"

"Saya nak jadi doktor.."

"Saya pulak nak jadi Pensyarah"

"Saya nak jadi seorang Angkasawan cikgu,dapat tengok bulan ngan matahari.."

Mungkin itulah kata-kata yang keluar dari mulut anak-anak murid di sekolah sekarang ini.Semua yang disebutkan itu sebenarnya adalah profesyen yang boleh dikatakan profesional dan memerlukan kepada semangat belajar yang tinggi untuk mencapainya.Apabila setiap dari kita pada hari ini mendengar anak-anak kecil menyebut cita-cita mereka,pasti kita akan berasa bangga kerana cita-cita mereka itu mampu menjanjikan pulangan wang yang amat lumayan dalam hidup.Dari perspektif keluarga pula,tidak hairanlah kalau ada sesetengah ibubapa yang mendidik anak2 mereka sejak dari kecil untuk memiliki kerjaya yang profesional.

"nak.. kalau dah besar nanti jadi doktor tau..boleh rawat mak kalau mak sakit.."

Itu bagi sesetengah ibubapalah.
Tetapi,persoalannya sekarang ialah siapa yang sebenarnya menjadikan anak2 kita pada hari ini berjaya dalam kehidupan mereka?Siapa yang telah membuatkan mereka mampu menjawab soalan dalam peperiksaan?Siapa yang merubah mereka daripada tidak tahu A..B..C kepada tahu?Siapa yang berjaya membuatkan mereka berjaya mengeluarkan kata-kata.."mak,cikgu adik cakap kan..."?,dan siapa pula yang telah menjadikan mereka tahu menghormati ibubapa mereka?

Saya rasa sudah pasti pembaca tahu orangnya.Orangnya adalah sseorang guru.Guru...satu nama yang tidak asing lagi dalam masyarakat hari ini.Sebut sahaja guru,tentu ramai yang telah sedia maklum bahawa tugas guru itu mengajar dan mendidik.Sebut sahaja guru,tentu semua tahu bahawa guru itu merupakan 'Role Model' kepada anak murid dan sebut sahaja guru,tentu terlintas di fikiran bahawa tempatnya adalah di sekolah.

Dalam kehidupan seorang manusia normal dan biasa,hidupnya akan didampingi oleh guru sejak dari kecil hingga dewasa kerana tanpa guru,siapa pula yang mampu mengajar ilmu kepada mereka.Sebab itulah kerjaya guru ini pada hakikatnya perlu diberi penghargaan dan penilaian yang positif dalam kalangan masyarakat.Tidak sepatutnya guru ini dipandang rendah dan dianggap bertaraf sederhana.Dalam Islam juga,Allah memandang kerjaya pendidik ini sebagai satu kerja yang cukup mulia kerana Sabda Nabi.."sampaikanlah walaupun satu ayat".

Islam juga telah memberi satu anugerah dan hadiah kepada seorang yang kita kenal sebagai muallim,mudarris dan juga muaddib ini.Saya teringat satu hadith Rasulullah yang mengatakan bahawa apabila anak adam ini telah mati,maka hanya 3 perkara yang tidak akan putus dan salah satunya adalah ilmu yang bermanfaat.

Kata-kata itulah yang telah memberi semangat kepada saya untuk terus berada dalam bidang pendidikan.Hal ini juga membuatkan saya ingin berkongsi dengan teman-teman bagaimana diri saya boleh berada dalam bidang perguruan hari ini.

Sewaktu saya berada di tingkatan 5,cita2 nak jadi seorang doktor gigi kerana saya juga seperti pemikiran orang lain,kerana pulangannya yang agak lumayan dan juga kerana kerjaya ini adalah profesional.Saya cuba belajar seperti biasa dengan sahabat2 yang lain.Semasa berada di tingkatan 5 itu,saya memohon 3 tempat untuk sambung belajar iaitu mengisi borang UPU,maktab dan memohon Matrikulasi.Antara tiga pilihan itu,Maktablah yang saya tidak terlalu mengharap.Apabila keputusan SPM keluar,saya sedar bahawa keputusan yang saya buat iaitu memilih bidang Pergigian dalam borang UPU di Universiti Sains Islam Malaysia merupakan satu pilihan yang tidak tepat.Saya hanya dianugerahkan 5A dalam SPM.Sebaik sahaja keputusan SPM keluar,saya terus tukar bidang yang telah dipilih kepada bidang Syariah Dan Undang-Undang di universiti yang sama.Saya sebenarnya minat dalam bidang agama dan mendapati bahawa keputusan SPM melayakkan saya untuk mendapat bidang ini.Saya berharap sangat untuk mendapat bidang ini.

Dalam masa keputusan UPU dan matrikulasi ini keluar,saya telah berusaha memohon petunjuk dari Allah untuk memastikan bahawa adakah benar pilihan ini dengan melakukan solat sunat Istikharah.Saya bersyukur kepada Allah yang telah memberi petunjuk tentang masalah ini.Tetapi saya berasa terkejut kerana saya sebenarnya membuat pilihan yang salah.Saya sudah mula berasa tidak sedap hati,kerana inilah sebenarnya yang saya mahu,untuk memasuki Universiti Sains Islam Malaysia.Lebih-lebih lagi di USIM ini,saya mempunyai kenalan iaitu abang senior semasa di SMKA Pedas yang begitu rapat.Dia juga merangkap Naqibku di sekolah.

Selepas daripada itu,saya menyerahkan semuanya kepada Allah.

Setelah diberitahu bahawa keputusan UPU dan Matrikulasi sudah diumumkan,saya cuba untuk melihatnya melalui SMS.Amat sedih dan kecewa untuk dikatakan kerana kedua-dua permohonan itu tidak diterima.Saya sudah tidak tahu apa yang perlu dilakukan.Saya tak dapat gambarkan perasaan ketika itu."Macam mana aku lepas ni..nak sambung pelajaran macam mana?".Itulah persoalan yang bermain difikiran sejak hari itu.Selepas itu saya cuba membuat rayuan kali kedua dalam bidang yang sama di universiti yang sama.Apa yang boleh saya buat ialah tawakal kepada Allah.Itulah yang sebaik-baiknya.

Tidak lama selepas itu,Radzi,sahabat baik saya menelefon dan memberitahu perkara yang sebenarnya berat untuk saya terima iaitu saya telah ditawarkan masuk ke tingkatan 6.Fahaman saya ketika itu ialah masuk ke tingkatan 6 ini tiada standard kerana kita kembali ke sekolah.Tetapi apakan daya.Mana lagi saya mahu pergi.Saya berbincang bersama keluarga dan mereka bersetuju.Pada masa yang sama,saya amat berharap rayuan saya untuk kali kedua bagi UPU diterima.

Saya menerima tawaran masuk ke tingkatan 6 dengan hati yang biasa di SMK Datuk Mansor,Bahau,Negeri Sembilan dalam jurusan sains tulen.Semasa di tingkatan 6,saya telah menerima tawaran maktab iaitu untuk menghadiri temuduga di Institut Perguruan Raja Melewar.Pada ketika itu,saya hanya mahu mencuba nasib,tetapi saya juga berharap saya diterima.Semasa menuntut di tingkatan 6 juga,ada perkara yang membuatkan saya bersyukur sangat sebab berada di sana iaitu saya terpilih untuk menjadi pemantun sekolah.Tetapi hanya sebagai simpanan.Saya sempat berlatih bersama mereka dan tahu serba sedikit tentang pantun.Tetapi kami kalah dalam pertandingan sebenar.Takpe,mungkin ada hikmah atas segala kejadian.

Semasa dalam tingkatan 6 itu jugalah saya amat bersyukur dan gembira kerana tidak sampai sebulan disana,saya telah berjaya ditawarkan bidang Syariah dan Undang-undang di Usim.Saya amat gembira dan setelah berbincang dengan kedua ibubapa,mereka bersetuju bagi mendaftarkan saya di sana.Saya amat bersyukur kerana apa yang saya mahukan telah tercapai.

Saya mendaftar masuk ke USIM dan berjumpa ramai kawan termasuk Naqib saya.Kehidupan di universiti memang memerlukan dedikasi yang tinggi kerana semua bahan perlu dicari sendiri.Setelah seminggu lebih di sana,saya mula biasa dengan kehidupan seorang penuntut universiti.Sahabat karib saya,Zamir juga menuntut di UIA yang terletak amat berhampiran dengan kediaman saya.Dia juga mendapat tawaran menghadiri temuduga guru dan dia amat berminat untuk menjadi guru walaupun keputusan SPMnya amat baik iaitu 8A.Tidak hairanlah kerana ibunya juga seorang guru dan ibunyalah yang memberi galakan kepadanya untuk menjadi seorang guru.

Tiba masa keputusan maktab keluar dan ramai yang memohonnya melihat keputusan di internet.Bagi sahabat saya zamir,dia telah berjaya ditawarkan ke Institut Perguruan Darul Aman,Kedah dalam jurusan Matematik dan dia bersetuju dengan sepenuh hati untuk pergi ke sana meninggalkan UIA dalam bidang Perakaunan.Tiba giliran saya untuk melihat keputusan.

Alhamdulillah..saya telah berjaya ditawarkan ke Institut Perguruan Tengku Ampuan Afzan dalam bidang Sains(sekarang namanya telah ditukar kepada Institut Pendidikan Guru Malaysia,Kampus Tengku Ampuan Afzan,Pahang).Saya memilih bidang Sains adalah atas cadangan Naqib iaitu abg.Anas walaupun pada hakikatnya saya lemah dalam matapelajaran sains.Takpe,mungkin ada hikmah disebalik semua ini.Perasaan saya gembira bercampur serba salah atas sebab tertentu.

Keluarga saya mencadangkan agar saya memasuki maktab tetapi naqib saya iaitu abg.Anas berpendapat bahawa saya lebih baik berada di situ.Saya berasa amat serba salah.Saya berjumpa dengan senior yang saya katakan awal tadi,abg.Mohd Nor Adzim atau nama pendeknya Mono.Dia dengan tegas menghalang saya keluar.Saya bertambah serba salah.'Ya Allah,berilah aku kekuatan untuk membuat pilihan'.

Setelah berfikir dengan semasak-masaknya,saya membuat pilihan untuk memasuki maktab kerana saya tahu,mungkin ada hikmah untuk semua ini.Setelah berbincang bersama Naqib,dia bersetuju walaupun sebenarnya berat hati saya untuk meninggalkan USIM.

Memang terlalu berat sehingga saya pernah mengatakan kepada ayah saya dalam perbualan telefon.."kalau tak pindah pun takpe kan?..".

Saya gagahkan diri dan membetulkan niat disamping kata-kata semangat yang diberikan daripada sahabat yang lain.Saya berniat menjadi guru ini untuk mendidik anak-anak Islam dengan pengetahuan sains yang hari ini mungkin semakin layu dalam pemikiran mereka.Untuk itu,saya perlu belajar matapelajaran ini sebaik mungkin disamping memohon pertolongan Allah.

Walaupun pada mulanya,saya berpendapat bahawa kerjaya guru ini low class,saya membetulkan niat ikhlas untuk mendidik.Mungkin penuntut di universiti lebih profesional kerana mereka digelar 'penuntut universiti',tetapi jika hendak dibuat perbandingan dari segi mendapat pekerjaan,InsyaAllah penuntut maktab sudah ada kerja manakala penuntut universiti masih tercari-cari pekerjaan.

Sekarang,saya merupakan seorang guru pelatih dan saya perlu menjalani segala latihan yang diberi untuk menjadi seorang guru.Setelah lama duduk di sini,Alhamdulillah saya telah dapat membiasakan diri walaupun pada mulanya,kemudahan dirasakan agak kurang terutamanya kemudahan jaringan tanpa wayar atau wireless.

Di sini juga,saya telah terpilih untuk mewakili unit dalam pertandingan pantun peringkat maktab.Itulah yang saya katakan tadi bahawa saya amat bersyukur memasuki pertandingan pantun semasa di tingkatan 6 dulu dan dari situ,saya mempunyai sedikit pengalaman.

Saya berharap semoga segala yang telah ditentukan Allah kepada saya iaitu meletakkan saya di sini untuk menjadi seorang guru mempunyai seribu hikmah dan kebaikan terutamanya kepada bangsa masa hadapan yang sedang menunggu kedatangan saya untuk mengajar mereka.

Saya juga berharap semoga masyarakat pada hari ini tidak memandang rendah akan kerjaya perguruan kerana pada suatu hari nanti,apabila guru ini sudah meninggal dunia,ilmu yang diajar kepada anak muridnya yang diamalkan dalam hidup akan menjadi pahala yang disalurkan berterusan sehingga hari kiamat,InsyaAllah.

Friday, January 16, 2009

Dah jadi seorang blogger....

Bismillahirrahmanirrahim.....
Hari ini merupakan hari pertama aku tulis blog ini sebab hari ini,teman sebilik aku yang tolong buatkan blog ini.Aku rasa bersyukur kerana apa yang membuatkan aku nak sangat tulis blog ni adalah sedikit sebanyak datang dari sahabat-sahabat yang lain yang sudah mempunyai blog masing-masing.Waktu pertama kali aku tulis blog ini,aku sangat teruja kerana aku sekarang seorang penulis.Aku mendapat kesedaran tentang kelebihan menulis blog ini juga datangnya dari sahabat-sahabatku seperti Akmal,amiratul,abg.Mono,Abg.piji dan lain-lain.
Aku rasa bahawa menulis blog ini mampu untuk menjadi satu medan da'wah moden iaitu mengikut arus pemodenan dengan menggunakan alternatif multimedia yang sedia ada.
Apa pun,masih banyak yang perlu aku pelajari dari sahabatku tentang blog ini kerana aku baru menjadi seorang penulis.Semoga niatku ini subur dibawah naungan Allah yang Esa...

Salam Ukhuwah

Glad to be a muslim

Can feel two biggest ni'mah

Iman and Islam

Proud to be a Muslim

I'm Muslim

You're Muslim

So,be like Muslim(-ah)

Glad to know you

Please Allah..Please

Give me Your Hidayah...
There was an error in this gadget