Friday, July 24, 2009

The King of ourself..What's that???

In the name of Allah,The most Gracious and The most Merciful..

Ya Allah,thank You for still Give me Your 'Rahmat' and please always bless me everytime.

Ya Allah,please allow me to change myself to a better way

A way that can I fill your 'Hidayah'

A way that can fill the 'khusyu' in Ibadah

A way that can fulfill all my wishes when I ask something

Please Ya Allah.......


So,how r u my friend...so revealed after discussed with usrah last night...about the king of ourself.

What's that??

First of all,I want to share about the module i'm used to give the analogy about the king of ourself...'HATI'

i'm sure kita sume tentu masih ingat tentang sebuah hadith Rasulullah S.A.W tentang hati yang bunyinya lebih kurang begini :

'Dalam diri manusia ada seketul daging.Jika baik daging itu,maka baiklah
seluruh badanya.Jika tidak baik daging itu,maka akan tidak baiklah seluruh
tubuh badan itu.Ingatlah,bahawa daging itu adalah HATI'

-First,sediakan satu cawan kaca(yang warna jernih.maksudnya boleh menampakkan airnya dalam cawan itu). Pen 'marker' papan putih,air,dan air yang berwarna(cth: kopi)

After that,Based from program yang pernah saya hadir sebelum ni,tetapi telah diubahsuai,guna marker tadi untuk buat seberapa banyak titik hitam pada permukaan cawan.That time kita cakap la setiap satu titik yang kita buat,menggambarkan satu dosa.

Objektif : Manusia ni,dia tak kan lari dari buat silap n akan sentiasa buat silap.Tetapi,jangan kita jadikan alasan tu untuk kita selalu buat dosa.Kalau kita tak jaga hati,that's mean ,mungkin kita suka sangat buat dosa-dosa kecil ni,maka hati kita akan jadi mcm cawan tadi.satu dosa,satu titik hitam.cuba bayangkan kalau banyak,banyak titik kat cawan tadi menggambarkan dosa kecil kita.bila da banyak,banyak la titik hitamnya.tak cantik kan?maknanya banyakla dosa kita.Maknanya juga,susah untuk terima Hidayah Allah.

-Lepas tu,lap titik-titik tadi dengan kain supaya cawan tadi jadi bersih seperti mula-mula sebelum kita buat titik.

Objektif : Tetapi ingatlah,Hati yg da jd byk titik dosa boleh kita bersihkan dengan amalan-amalan yang baik seperti solat sunat,puasa,baca Quran dan sebagainya.But,the important is don't forget to ask Allah's maghfirah.Itulah perkara pokoknya....

-Pastu,masukkan air kopi dalam cawan.

Objektif : Kita cakapla,mase kita masukkan tu...jangan sampai hati kita jadi hitam mcm ni. Kalau kita tak jga hati kita,kita suka sngat buat bende tak baik,hasad,bangga diri and somthing like that,pendek kata sume bende tak baik ada pada kita,maka hati kita yang kita tak jaga ni akan jadi macam ni la.Hitam,pekat dan cuba kita fikir dah klu camni la hati kita,camne la kita nak dgr nasihat org,camne la kte nak buat bende2 baik,camnela kita nak dapat ketenangan,dan yang paling penting,camne la nak dapat Hidayah Allah..?

-Pastu plak,curahkan air paip(tak kisahla buat camne pun,msk air dlm botol ker) secara berterusan supaya air hitam tadi bertukar jadi warna putih.

Objektif : Tetapi igtla juga,Hatta batu pun boleh lekuk sebab titisan air yang berterusan,inikan pula hati manusia.Kalau kite sedar apa yang kita buat tak betul,tak kene,tak sesuai dengan diri kite sbg seorng Islam,Maka jgn kita putus asa dengan rahmat Allah.Terus minta ampun ngan Allah,terus,jgn putus asa.InsyaAllah,hati yang hitam ni tadi,akan bertukar jd bersih klu kite btul2 nak bende tu...Hati mcm ni juga boleh memberi manfaat pd org len.

'Khairunnas amfaahum linnaas' sebaik2 manusia adalah yg bermanfaat pada org len.

-Terbalikkan cwn tadi dan curah air atas tapak bawah cawan

Objektif: Tapi,jgn smpi hati kte jd camni.masuk kot mane pun,kte tak bleh trima hidayah.That's why la it is important for us to take good care of our Hati ni....

Jangan lupa tau..Allah tu Ampunkan sume dosa...kecuali dosa Syirik...

Kalau camtu,,igat....Minta ampun tau......

Dan igt la,Kesempurnaan manusia itu terletak pada ketidaksempurnaannya...

-Love hatiafnan-

Wednesday, July 15, 2009

I'm very impress...

In the name of Allah,The most Gracious and The Most Merciful.

The time when this entry is write,I'm just checking my friend's blog and I'm very impress of her.(secret name)

She is very nice person.When at my old school,she just have to be herself to do da'wa by wearing like muslimah and be like a muslimah in many ways like...emm... talk,smile and other.

I'm very impress of her.

I mean...all I can say is..emm..maybe,she is the figure of 'muslimah solehah'...To this person, please,'thabat' in your way now...

Please Thabat in your favourite of Al-Quran

Please Thabat in your Blog writing some benefit entries

Please Thabat in your decision to gain 'redha Allah'

Please Thabat for everything that you feel it is good for your Da'wa

Because,you are one of the diamond that are appreciated by many people.

Once you broke,maybe,it is hard for you to turn back.

But if you really want to,I believe,you can do it....

Barakallahufik.....

-Love hatiafnan-

Friday, July 10, 2009

Allah..please bless me...


IN THE NAME OF ALLAH,THE MOST GRACIOUS AND THE MOST MERCIFUL

Assalmualaikum my friend..

How are u today?..I hope u r in a pink of health...

For this time post,I want to try my best writing in english.I hope,anybody that read this post will not laugh if my words are wrong.I need to work hard for english here as this language is very important.Furthermore,I will be a science teacher..(Allah..please bless me..)

As i'm writing this post,I'm very glad and thanful to Allah for a lot of his kindness to me.I'm also glad that i have been given 2 biggest thing for us as a muslim,ISLAM and IMAN.(Allah..please bless me..)

My friend,
I want u to think something.

We ,as ordinary human,in our everyday life,will make mistake.It is a fact and it is true when we heard that even Prophet Ibrahim have made a lying story through his people.(But it it for him to attract them to know Allah). (Allah..please bless me..)

My friend,even we think that we have the biggest sin in our ourself,but we are not give up to gain Allah's maghfirah,InsyaAllah it will be Barakatillah.. (Allah..please bless me..)

Are u forgot that Allah promised us in Al-quran???

"pray to me and i will give it to you"


Lastly,what ever we do,remember that Allah are always with us. (Allah..Please bless me..)

Wednesday, July 8, 2009

Allah itu ada....

Sebuah cerita yang saya coretkan semoga dapat menjadi iktibar dan menembah ilmu kita bersama.

Satu hari di sebuah sekolah rendah,seorang guru yang tidak beragama(ateis) telah masuk ke kelas untuk mengajar dan sebelum cikgu itu mengajar,dia memulakan set induksinya..Rupa-rupanya guru ini mahu menyebarkan dakyah ketidakpercayaannya kepada tuhan.
Cikgu memulakan bicara dengan memegang dan menunjuk sebatang pen kepada murid-muridnya, "sekarang,cuba kamu tengok pen ni,ada ke tak???"

Lalu dengan mudah murid menjawab,"ada cikgu..."
Cikgu pun lalu memindahkan posisi pen tadi ke belakang badannya supaya tidak dapat dilihat oleh murid-muridnya.
"Haa...sekarang kamu nampak tak??"

"Tak nampak cikgu.."

Lalu cikgu membuat kesimpulan dengan rasa puas sambil berkata,
"jadi,perkara yang kita boleh nampak itu ada dan perkara yang tidak boleh kita nampak itu tiada.."
Murid-murid berasa sangsi tetapi tidak tahu mahu berkata apa.

Seorang murid yang duduk bersebelahan dengan budak yang suka tidur dalam kelas telah mengejutnya dan memberitahu tentang gurunya itu.Lalu budak itu mencari jalan bagaimana untuk mengenakan gurunya yang menyampaikan dakyah itu.
Budak itu lalu berdiri sambil berkata,

"cikgu,kami tak nampak pun otak cikgu................ woi kengkawan,cikgu takde otak!!!!"
Lalu,seluruh kelas mentertawakan gurunya itu, "Ha..Ha..cikgu takde otak.

Di akhir kelas cikgu pun keluar seperti biasa tetapi dalam keadaan yang amat malu.

Pada masa yang lain pula,tiba lagi waktu untuk guru tadi masuk ke kelas.Kali ini guru itu menggunakan taktik lain dengan membawa makanan iaitu kuih karipap dan air.

Cikgu pun mengagihkan makanan kepada murid dan mereka semua gembira.
Cikdu pun berkata sambil menunjukkkan kuih karipapnya,
"cuba tengok ni,ada tak??"
Murid menjawab, "ada cikgu.."
"Baik,sekarang cikgu makan..(makansehingga habis)...sekarang ada tak"
"takde cikgu.."

"Haa..perkara yang kita boleh lihat,rasa dan pegang itu ada dan perkara yang kita tak boleh lihat rasa dan pegang itu tiada.."

Seperti biasa,murid berasa sangsi.

Seorang murid mengadu kepada sahabat yang menjawab dengan berani dahulu, "woi,cuba ko tengok cikgu tu cakap apa,camne ni??"

Lantas budak yang berani itu berkata, "cikgu,nak air.."

Cikgu dengan rasa puas hati kerana tiada sebarang tanda-tanda untuk mengenakannya pada budak itu lantas memberi air.

"Cikgu,tak manis air ni."
Si cikgu yang kebetulan membawa gula,memasukkannya dalam minuman budak itu.

"Cikgu,tak manis lagi.."
Si cikgu memasukkannya lagi dan murid itu masih merasa tidak manis minumannya.Lantas cikgu memasukkanya lagi gula itu.

"Cikgu,cuba rasa air saya ni,manis tak??"

Cikgu mengambil minuman dan merasa, "uiih..memang manis.."

Murid pun berkata, "cikgu,cuba cikgu tunjuk mana manis air tu??"
Cikgu lantas merasa malu sendirian dengan pertanyaan murid itu kerana kalau dia menunjuk pada air itu,sudah tentu dia menunjuk air,bukan menunjuk manis.

"Cikgu,cikgu tak payah la nak buat-buat cerita ni lagi.Kami yakin dan percaya bahawa Allah itu ada dan tak de kami ragu lagi.."

Semoga jadi iktibar....
-love hatiafnan-

Thursday, July 2, 2009

Bertemu kembali...

Assalamualaikum sahabatku...
Segala puji bagi Allah yang telah mengizinkan ku untuk menghirup udara milikNya yang tidak perlu untuk membayar bilnya...dan cara untuk bayar adalah dengan membuat seberapa amalan yang boleh.

Syukur kepada Allah,walaupun dah lama saya rasa tak usik blog ni,namun Allah masih memberi kekuatan untuk saya menulis isi hati saya,memandangkan nama blog ni pun hati saya iaitu hatiafnan...

Sahabatku...

Dalam setiap perkara yang kita buat tentu mempunyai cara tersendiri atau taktik sendiri untuk memastikan ia berjaya dilakukan.Apatah lagi kita nak sesuatu itu yang kita rancang mesti memuaskan hati,betul???

Begitu juga dalam kita berdakwah,tentu mempunyai cara yang tersendiri dan kreatif untuk memastikan ianya berjaya dilaksanakan.Apa yang saya nak sampaikan sebenarnya adalah apa yang saya perasan untuk menarik sesiapa sahaja untuk berminat kepada Islam.

Ustaz Jamaludin(Ustaz JAPIM) ada cakap:

"awaluddin makrifatullah"
"Mulanya agama dengan mengenal Allah"

Sebenarnya,salah satu cara untuk menarik perhatian kita sebagai manusia kepada amal-amal Islam adalah dengan mencipta suasana terlebih dahulu.

Wah...macam mana tu???? haa...macam ni..

Sebagai contoh,kita mahu ramai orang pergi ke surau.Puas kita memikirkan alternatifnya.Pada pandangan saya,salah satu cara untuk menarik perhatian sahabat-sahabat kita adalah mewujudkan suasana surau itu terlebih dahulu.Maksud saya ialah dengan membanyakkan aktiviti.Apabila surau beristiqamah dengan pelbagai aktiviti dan semakin hari semakin ramai pengunjung,sudah tentu sahabat-sahabat yang kurang pergi ke surau sebelum ini akan tergerak hati untuk sama mengimarahkannya.

"Hissh..ada apa kat surau tu,ramai-ramai orang???"

Persoalan ini mungkin timbul dalam hati mereka.Hal ini secara tidak langsung mampu merubah persepsi mereka bahawa surauini bukan hanya tempat untuk solat semata-mata.

Sama juga situasi seperti berlakunya kemalangan di jalan raya.Orang ramai mengerumuni satu tempat.Sudah tentu orang yang baru sahaja melihat situasi ini akan tertanya-tanya kenapa...Agaknya kenapa???

Sebab suasana di situ yang menyebabkan orang yang baru sampai tadi tertanya-tanya dan seterusnya mahu melihat apayang berlaku...Ajaib kan...

Kesimpulannya,salah satu cara untuk berdakwah adalah dengan mencipta suasana terlebih dahulu...

Terima kasih kepada sahabat-sahabat saya yang banyak menyayangi saya selama ini...semoga Allah membalas budi kalian...

Barakallahufik.......

Salam Ukhuwah

Glad to be a muslim

Can feel two biggest ni'mah

Iman and Islam

Proud to be a Muslim

I'm Muslim

You're Muslim

So,be like Muslim(-ah)

Glad to know you

Please Allah..Please

Give me Your Hidayah...
There was an error in this gadget